K
AAA
A   AA   AA   K
BIP.gov.pl
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
BIP.gov.pl
    To jest wersja archiwalna z dnia: 18.01.2017, zmieniona z powodu:
    Aktualizaja

    BZIRON

    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
    18-400 Łomża, ul. Dworna 23B
    tel. 086 216-74-16

     

    Realizacja zadań ustawowych:

    1. Dofinansowanie do wysokości 50% oprocentowania kredytu bankowego

    Miejsce załatwienia sprawy
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
    ul. Dworna 23B, tel. /86/216-74-16

    Wymagane dokumenty
    1. Wniosek /do pobrania/
    2. Załączniki do wniosku:
    - kserokopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności
    - zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o prowadzeniu działalności gospodarczej i o niezaleganiu z podatkami;
    - umowa kredytowa wraz z harmonogramem spłat
    - oświadczenie o niekorzystaniu z pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej ze środków PFRON
    - informacja wnioskodawcy o uzyskanej pomocy publicznej w okresie 3 lat przed data złożenia wniosku.
    - oświadczenie o nie posiadaniu wymagalnych zobowiązań wobec PFRON

    Gdzie odebrać formularze:
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
    ul. Dworna 23B

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    30 dni od dnia złożenia wniosku z kompletną dokumentacją;

    Tryb odwoławczy:
    Nie przysługuje.

    Inne wskazówki, uwagi:
    Wartość pomocy publicznej stanowi różnica między oprocentowaniem kredytów komercyjnych a oprocentowaniem preferencyjnym – oferowany przez prezydenta.
    Jeśli dopłata jest jednorazowa, to wartość pomocy jest równa kwocie dopłaty. Jeśli dopłaty rozłożone są w czasie, to jej wartością jest zdyskontowana kwota dopłaty.
    Osoba ubiegająca się o pomoc jest zobowiązana do przechowywania dokumentów dotyczących otrzymanej pomocy przez okres 10 lat od dnia przyznania tej pomocy.

    Podstawa prawna:
    - ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz.U. z 2011 r., Nr 127 poz. 721 z pozn zm./

    2. Zwrot kosztów poniesionych przez pracodawcę na szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych

    Wymagane dokumenty
    1. Wniosek /do pobrania/.
    2. Załączniki do wniosku:
    - kserokopia orzeczenia o niezdolności do pracy lub stopniu niepełnosprawności
    - zaświadczenie lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do pracy zgodnej z kierunkiem szkolenia,
    - kopia dokumentu potwierdzająca kwalifikacje zawodowe osoby niepełnosprawnej;
    - wskazanie jednostki szkolącej wraz z uzasadnieniem jej wyboru;
    - program szkolenia;
    - kosztorys szkolenia;

    Gdzie odebrać formularze:
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
    ul. Dworna 23B

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    30 dni od daty otrzymania wniosku z załącznikami.

    Tryb odwoławczy:
    Nie ma.

    Inne wskazówki, uwagi:
    Wielkość pomocy na szkolenia w przypadku małych i średnich przedsiębiorców nie może przekraczać:
    - 90% tych kosztów szkolenia – w przypadku szkoleń ogólnych
    - 55% kosztów szkolenia – w przypadku szkoleń specjalistycznych .
    Wielkość pomocy na szkolenia w przypadku przedsiębiorców innych niż mały lub średni nie może przekraczać:
    - 45% kosztów szkolenia w przypadku szkoleń specjalistycznych
    - 70% kosztów szkolenia w przypadku szkoleń ogólnych
    Szkolenie ogólne prowadzi do nabycia kwalifikacji, które mogą być wykorzystane nie tylko u wspieranego podmiotu, ale także u innych przedsiębiorców lub w innych obszarach działalności.
    Szkolenie specjalistyczne – dotyczy bezpośrednio i wyłącznie obecnego lub przyszłego stanowiska pracy danego pracownika u wspieranego podmiotu i jest związane ze specyfika działania podmiotu.
    Koszty szkolenia zatrudnionych osób niepełnosprawnych mogą być zrefundowane do wysokości 90% , nie więcej jednak niż do wysokości dwukrotnego przeciętnego wynagrodzenia na jedną osobę.
    odsetkami ustawowymi należnymi od dnia, w którym przestał zatrudniać tę osobę.

    Podstawa prawna:
    - Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz.U. z 2011 r., Nr 127 poz. 721 z pozn zm./;
    - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 26 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy na szkolenia pracowników niepełnosprawnych ( Dz. U.2007 Nr 76, poz. 496 497)

    3. Dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej

    Wymagane dokumenty
    1.Wniosek o dofinansowanie z załącznikami:
    -status prawny i podstawa działania,
    -dokumenty świadczące o prowadzeniu działalności na rzecz osób niepełnosprawnych lub działalności związanej z rehabilitacją osób niepełnosprawnych,
    -podmioty prowadzące działalność gospodarczą do wniosku dołączają: zaświadczenie o pomocy de minimis otrzymanej w okresie obejmującym bieżący rok kalendarzowy oraz dwa poprzedzające go lata kalendarzowe albo oświadczenie o niekorzystaniu z pomocy de minimis w tym okresie, informację o każdej pomocy, jaką otrzymał w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, oświadczenie, że nie jest przedsiębiorcą znajdującym się w trudnej sytuacji ekonomicznej,
    -potwierdzoną kopię decyzji w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej / w przypadku pracodawców prowadzących zakłady pracy chronionej /,
    -informację o wysokości oraz sposobie wykorzystania środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych za okres trzech miesięcy przed dniem złożenia wniosku / w przypadku zakładów pracy chronionej,

    Gdzie odebrać formularze:
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych MOPS ul. Dworna 23B, tel. /86/216-74-16

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.

    Tryb odwoławczy:
    Nie przysługuje.

    Inne wskazówki, uwagi:
    O dofinansowanie ze środków PFRON zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny mogą ubiegać się jeden raz w roku osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej , jeżeli:
    A/ prowadzą działalność związaną z rehabilitacją osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku,
    B/ udokumentują posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nie objętej dofinansowaniem ze środków Funduszu
    -dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje, jeżeli podmiot ubiegający się o dofinansowanie ma zaległości wobec Funduszu lub podmiot ten był, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu, rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie tego podmiotu
    -wniosek o dofinansowanie ze środków Funduszu składa się w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego realizację zadań
    -dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu.
    -Wysokość dofinansowania zaopatrzenia wynosi – do 80% kosztów tego sprzętu, nie więcej jednak niż do wysokości pięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia

    Podstawa prawna:
    -Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 roku /Dz.U. z 2011 r., Nr 127 poz. 721 z pozn zm./
    -Rozporządzenie MPiPS w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON z dnia 25 czerwca 2002 roku z poźn. zmianami / Dz. U. 2013 poz. 1190 z pozn zm/

    4. Dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych.

    Wymagane dokumenty
    1.Wniosek o dofinansowanie ze środków PFRON sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych /druk do pobrania/, z załącznikami:

    -aktualny wypis z rejestru sądowego /ważny 3 miesiące/
    -statut
    -sposób reprezentacji /pełnomocnictwo/
    -udokumentowanie posiadania konta bankowego wraz z informacją o ewentualnych obciążeniach
    -zaświadczenie o numerze REGON
    -zaświadczenie o numerze NIP
    -program merytoryczny imprezy
    -udokumentowanie środków własnych i źródeł finansowania innych niż PFRON
    -kosztorys wydatków związanych z realizacją zadania z jednoznacznym określeniem, które pozycje kosztorysu mają być sfinansowane ze środków PFRON
    -lista niepełnosprawnych uczestników imprezy wraz z podaniem stopnia niepełnosprawności /nie dotyczy w przypadku imprez masowych/
    -oświadczenie o zatrudnieniu/posiadaniu fachowej kadry do obsługi zadania
    -oświadczenie o posiadaniu odpowiednich warunków lokalowych i technicznych do realizacji zadania
    -oświadczenie, czy Wnioskodawca jest płatnikiem podatku VAT

    Gdzie odebrać formularze:
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji
    Osób Niepełnosprawnych Łomża ul.Dworna 23 b

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.

    Tryb odwoławczy:
    Nie podlega.

    Inne wskazówki, uwagi:
    -wniosek o dofinansowanie ze środków Funduszu składa się w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego realizację zadań,
    -o dofinansowanie mogą ubiegać się osoby prawne i jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej jeżeli:
    a)prowadzą działalność na rzecz osób niepełnosprawnych przez okres co najmniej 2 lat przed dniem złożenia wniosku,
    b)udokumentują zapewnienie odpowiednich do potrzeb osób niepełnosprawnych warunków technicznych i lokalowych do realizacji zadania,
    c)udokumentują posiadanie środków własnych lub pozyskanych z innych źródeł na sfinansowanie przedsięwzięcia w wysokości nieobjętej dofinansowaniem ze środków Funduszu,
    - w terminie 10 dni od dnia złożenia „Wniosku...” podmiot zostaje poinformowany o występujących we wniosku uchybieniach, które powinny zostać usunięte w terminie 30 dni.
    Nie usunięcie ich w wyznaczonym terminie powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
    -wysokość dofinansowania wynosi do 60% kosztów przedsięwzięcia,
    -podstawą dofinansowania jest umowa,
    -dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON.

    Podstawa prawna:
    -Ustawa z dn. 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz. U. z 2011 Nr 127 poz. 721 z póź.zm./
    -Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON z dnia 25 czewrwca 2002 /Dz.U.z 2013, poz.1190, z pozn. zm/.

    5. Dofinansowanie kosztów zwiększenia liczby uczestników warsztatów terapii zajęciowej

    Wymagane dokumenty
    Wniosek o dofinansowanie ze środków PFRON kosztów zwiększenia liczby uczestników warsztatu terapii zajęciowej, wraz z informacjami o:
    -liczbie i wieku kandydatów na uczestników warsztatu wraz z określeniem rodzaju ich niepełnosprawności
    -posiadaniu przez kandydatów na uczestników warsztatu aktualnych orzeczeń o stopniu niepełnosprawności, zawierających wskazanie do uczestnictwa w terapii zajęciowej
    -warunkach lokalowych, rzeczowych, organizacyjnych i kadrowych, umożliwiających przyjęcie zwiększonej liczby uczestników
    2.Kompleksowy program rehabilitacyjny kandydatów na uczestników warsztatu oraz formy jego realizacji

    Gdzie odebrać formularze:
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób
    Niepełnosprawnych Łomża ul.Dworna 23 b

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.

    Tryb odwoławczy:
    Nie podlega.

    Inne wskazówki, uwagi:
    Wniosek może złożyć wyłącznie jednostka, która nie posiada zaległości w terminowym regulowaniu wymagalnych zobowiązań wobec Funduszu, ani też nie była stroną umowy zawartej z Funduszem i rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie tej jednostki.

    Podstawa prawna:
    -Ustawa z dn. 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz.U. z 2011 r., Nr 127 poz. 721 z pozn zm./,
    -Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 maja 2003r w sprawie algorytmu przekazywania środków PFRON samorządom wojewódzkim i powiatowym /Dz.U.z 2013 r., poz 1190 z pozn zm/,
    - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 25 marca 2004r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej

    6. Dofinansowanie kosztów utworzenia warsztatów terapii zajęciowej

    Wymagane dokumenty
    Projekt utworzenia warsztatu, który zawiera:
    -nazwę oraz określenie siedziby jednostki zamierzającej utworzyć warsztat
    -adres i dokument potwierdzający tytuł prawny do obiektu lub lokalu przeznaczonego na warsztat na okres nie krótszy niż 10 lat
    -promesę zwolnienia z opłat za użytkowanie obiektu lub lokalu przeznaczonego na warsztat przez okres nie krótszy niż 10 lat, w przypadku gdy ten obiekt lub lokal stanowi własność jednostki samorządu terytorialnego
    -aktualny wypis z rejestru sądowego lub inny dokument potwierdzający osobowość prawną jednostki, a w przypadku nie posiadania osobowości prawnej – dokument potwierdzający istnienie takiej jednostki
    -statut jednostki
    -zgłoszenie, co najmniej 20 kandydatów, z określeniem stopni i rodzajów ich niepełnosprawności, łącznie ze wskazaniem do rehabilitacji w formie terapii zajęciowej, wraz z podaniem wieku kandydatów
    -plan działalności warsztatu uwzględniający kompleksowy program rehabilitacyjny oraz formy jego realizacji
    -propozycje dotyczące obsady etatowej warsztatu, z wyszczególnieniem liczby stanowisk i wymaganych kwalifikacji pracowników
    -preliminarz kosztów utworzenia warsztatu wraz z: kosztorysem ewentualnych prac adaptacyjnych, sporządzonym i podpisanym przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane, zawierającym wyliczenia poszczególnych pozycji na podstawie cen jednostkowych stawek i narzutów wraz z podaniem podstawy kalkulacji; dokumentacją projektową, w przypadku modernizacji lub rozbudowy obiektu; wykazem niezbędnego wyposażenia warsztatu, wynikającego z programu terapii w układzie rzeczowo – finansowym, z podaniem cen jednostkowych; uzasadnieniem;
    -preliminarz rocznych kosztów działalności warsztatu, z podaniem wielkości tych kosztów przypadających miesięcznie na jednego uczestnika
    -informację o własnych lub innych środkach finansowych przeznaczonych na finansowanie kosztów utworzenia warsztatu lub o braku takich środków
    -plan pomieszczeń warsztatu, z określeniem celu ich przeznaczenia i metrażu
    -regulamin warsztatu zatwierdzony przez jednostkę
    -określenie formy opieki medycznej w warsztacie

    Gdzie odebrać formularze:
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób
    Niepełnosprawnych Łomża ul.Dworna 23 b

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.

    Tryb odwoławczy:
    Nie podlega.

    Inne wskazówki, uwagi:
    Warsztaty mogą być organizowane przez fundacje, stowarzyszenia lub inne podmioty ze środków PFRON, w części lub całości, następujące koszty utworzenia warsztatu:
    1.adaptacji pomieszczeń przeznaczonych na warsztat:
    -do 90% kosztów – w przypadku, gdy jednostka zamierzająca utworzyć warsztat nie prowadzi działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż do kwoty stanowiącej iloczyn liczby uczestników warsztatu i sześciokrotności najniższego wynagrodzenia,
    -do 60% kosztów – w przypadku, gdy jednostka zamierzająca utworzyć warsztat prowadzi działalność gospodarczą lub jest państwową jednostką organizacyjną albo jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego, nie więcej jednak niż do kwoty stanowiącej iloczyn liczby uczestników warsztatu i czterokrotności najniższego wynagrodzenia
    2. wyposażenia warsztatu, w tym zakupu samochodu dostosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych, nie więcej jednak niż do kwoty stanowiącej iloczyn liczby uczestników warsztatu i czterokrotności najniższego wynagrodzenia

    Podstawa prawna:
    -Ustawa z dn. 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz.U. z 2011 r., Nr 127 poz. 721 z pozn zm./
    -Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 30 września 2002 r./Dz.U.nr167,poz.1376 z późn.zmn./ w sprawie szczegółowych zasad tworzenia, działania i finansowania warsztatów terapii zajęciowej

    7. Dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych

    Wymagane dokumenty
    1.Wniosek o przyznanie dofinansowania ze środków PFRON uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym /druk do pobrania/.
    2.Wniosek lekarza o skierowanie na turnus rehabilitacyjny /druk do pobrania/ wypełniony przez lekarza, pod którego opieką znajduje się osoba niepełnosprawna, sporządzony nie wcześniej niż 3 miesiące przed datą złożenia wniosku.
    3.Zaświadczenie lekarskie o aktualnym stanie zdrowia, w szczególności o chorobie zasadniczej, uczuleniach i przyjmowanych lekach.
    4.Aktualne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności /o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych/.
    5.Zaświadczenie ze szkoły o kontynuowaniu nauki /dotyczy młodzieży uczącej się/.

    Gdzie odebrać formularze:
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób
    Niepełnosprawnych Łomża ul.Dworna 23 B.

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.

    Tryb odwoławczy:
    Nie przysługuje.

    Inne wskazówki, uwagi:
    -Wniosek...” powinien być kompletny i prawidłowo wypełniony,
    -wnioski przyjmowane są w każdym czasie, realizacja w zależności od posiadanych środków PFRON,
    -o„soba niepełnosprawna może uzyskać dofinansowanie jeżeli:
    przeciętny miesięczny dochód w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza odpowiednio kwot:
    50% przeciętnego wynagrodzenia na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,
    65 % przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej,
    -Przeciętne wynagrodzenie - oznacza przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa GUS na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 39, poz. 353 z 2004r. z późn.zmn./ i obowiązuje:
    a)za I kwartał od 1 czerwca,
    b)za II kwartał od 1 września,
    c)za III kwartał od 1 grudnia,
    d)za IV kwartał od 1 marca,
    -wysokość dofinansowania jest zależna od stopnia niepełnosprawności, wieku oraz sytuacji życiowej wnioskodawcy i wynosi:
    a)30% przeciętnego wynagrodzenia dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności, osoby niepełnosprawnej w wieku do 16 roku życia oraz osoby niepełnosprawnej w wieku 16-24 lat uczącej się i niepracującej, bez względu na stopień niepełnosprawności,
    b)27% przeciętnego wynagrodzenia – dla osoby niepełnosprawnej z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności,
    c)25% przeciętnego wynagrodzenia – dla osoby niepełnosprawnej z lekkim stopniem niepełnosprawności,
    d)20% przeciętnego wynagrodzenia – dla opiekuna osoby niepełnosprawnej,
    e)20 % przeciętnego wynagrodzenia – dla opiekuna osoby niepełnosprawnej, zatrudnionej w zakładzie pracy chronionej, niezależnie od posiadanego stopnia niepełnosprawności,
    f)w przypadkach uzasadnionych /zgodnie z rozporządzeniem/ dofinansowanie może zostać podwyższone do wysokości 40% przeciętnego wynagrodzenia,
    - w przypadku turnusu, którego program przewiduje zabiegi fizjoterapeutyczne osoba niepełnosprawna zobowiązana jest przedstawić podczas pierwszego badania lekarskiego na turnusie zaświadczenie lekarskie o aktualnym stanie zdrowia, w szczególności o chorobie zasadniczej, uczuleniach i przyjmowanych lekach,
    -ze środków PFRON nie może być dofinansowane uczestnictwo w turnusie finansowanym w części lub całości na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu społecznym w NFZ lub o systemie ubezpieczeń społecznych albo ubezpieczeniu społecznym rolników,
    -przy rozpatrywaniu wniosków o dofinansowanie bierze się pod uwagę m.in. stopień i rodzaj niepełnosprawności wnioskodawcy oraz wpływ niepełnosprawności na możliwość realizacji przez wnioskodawcę kontaktów społecznych w codziennym funkcjonowaniu, a także uwzględnia się na korzyść wnioskodawcy fakt nie korzystania z dofinansowania w roku poprzednim. dofinansowanie można otrzymać tylko raz w roku,
    -turnusy mogą odbywać się tylko w ośrodkach mających wpis do rejestru ośrodków uprawnionych do organizowania turnusów rehabilitacyjnych lub przyjmowania grup turnusowych przy udziale środków PFRON. Rejestr ośrodków do wglądu w Biurze Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, ul. Dworna 23B.

    Podstawa prawna:
    - Ustawa z dn. 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz. U. z 2011 Nr 127 poz. 721 z póź.zm./
    - Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dn. 15 listopada 2007r. w sprawie turnusów rehabilitacyjnych /Dz. U. z 2014 r. poz.1937 z pozn zm./.

    8. Dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny - osoby niepełnosprawne

    Wymagane dokumenty
    Wniosek o dofinansowanie /druk do pobrania/ z załącznikami:
    - aktualny dokument stwierdzający niepełnosprawność,
    - zaświadczenie lekarskie o rodzaju niepełnosprawności oraz ze wskazaniem, że zachodzi potrzeba prowadzenia rehabilitacji w warunkach domowych przy użyciu konkretnego sprzętu rehabilitacyjnego – lekarz specjalista,
    - preliminarz sprzętu rehabilitacyjnego /rodzaj, ilość, cena/ minimum dwie oferty cenowe,
    - kserokopia dowodu osobistego

    Gdzie odebrać formularze:
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób
    Niepełnosprawnych ul. Dworna 23b

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.

    Tryb odwoławczy:
    Nie przysługuje.

    Inne wskazówki, uwagi:
    O dofinansowanie ze środków Funduszu dofinansowania do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, jeżeli przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza odpowiednio kwoty:
    a/ 50% przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 2 pkt. 4 ustawy, na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym ,
    b/ 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej

    - Przeciętne wynagrodzenie - oznacza przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce
    narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu
    przez Prezesa GUS na podstawie art. 20 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o
    emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118 i z
    1999 r. Nr 38, poz. 360)

    - Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed
    przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu.
    - Wysokość dofinansowania wynosi – do 80% kosztów sprzętu, nie więcej jednak niż do wysokości pięciokrotnego przeciętnego wynagrodzenia
    - W przypadku gdy właściwa jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego poweźmie wątpliwość odnośnie podanych we wniosku o dofinansowanie danych, w szczególności co do wysokości dochodów i liczby osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, mających wpływ na przyznanie dofinansowania, wzywa wnioskodawcę do złożenia w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 14 dni licząc od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnień w sprawie lub dostarczenia niezbędnych dokumentów.
    - Wnioski przyjmowane w każdym czasie, realizacja w zależności od posiadanych środków PFRON

    Podstawa prawna:
    - Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 roku /Dz. U. z 2011 Nr 127 poz. 721 z póź.zm./

    - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON z dnia 25 czerwca 2002 r. /Dz. U. z 2013 r.,, poz. 1190 oraz 2014 poz. 808 z pozn zm./

    9. Dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych

    Wymagane dokumenty
    1.Wniosek o dofinansowanie /druk do pobrania/ z załącznikami:
    -aktualny dokument stwierdzający niepełnosprawność,
    -zaświadczenie lekarskie o rodzaju niepełnosprawności z jednoznacznym wyjaśnieniem w jaki sposób realizacja wniosku wpłynie na poprawę funkcjonowania osoby niepełnosprawnej – /lekarz specjalista – w przypadku barier w komunikowaniu się/
    -orzeczenia o niepełnosprawności osób wspólnie zamieszkujących z wnioskodawcą /w przypadku barier architektonicznych/
    -udokumentowana podstawa prawna stałego zamieszkania w lokalu, w którym ma nastąpić likwidacja barier /własność, umowa najmu/,
    -kserokopia dowodu osobistego
    -minimum dwie oferty cenowe w przypadku zakupu urządzeń,
    -zaświadczenie ze szkoły o kontynuacji nauki /w przypadku dzieci/

    Gdzie odebrać formularze:
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób
    Niepełnosprawnych ul. Dworna 23b

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.

    Tryb odwoławczy:
    Nie przysługuje.

    Inne wskazówki, uwagi:
    - Wnioski przyjmowane w każdym czasie, realizacja w zależności od posiadanych środków PFRON
    - o dofinansowanie ze środków Funduszu zadań, jeżeli ich realizacja umożliwi
    lub w znacznym stopniu ułatwi osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych, codziennych czynności lub kontaktów z otoczeniem, mogą ubiegać się:
    1/ na likwidację barier architektonicznych – osoby niepełnosprawne, które mają trudności w poruszaniu się, jeżeli są właścicielami nieruchomości lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości albo posiadają zgodę właściciela lokalu lub budynku mieszkalnego, w którym stale zamieszkują,
    2/ na likwidację barier w komunikowaniu się i technicznych – osoby niepełnosprawne, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności
    - dofinansowanie likwidacji barier w komunikowaniu się i technicznych nie przysługuje osobom niepełnosprawnym, które w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku uzyskały odpowiednio na te cele dofinansowanie ze środków Funduszu.
    - dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków Funduszu.
    -Wysokość dofinansowania likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych wynosi do 95% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia.
    - Dofinansowanie likwidacji barier nie przysługuje osobom,, które były stroną umowy zawartej z PFRON i rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie tej osoby
    - Podstawę dofinansowania ze środków PFRON stanowi umowa zawarta pomiędzy prezydentem a wnioskodawcą.

    Podstawa prawna:
    - Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 roku /Dz. U. z 2011 Nr 127 poz. 721 z póź.zm./
    - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z dnia 25 czerwca 2002 roku z póź. zm. /Dz. U. z 2013 , poz. 1190 z pozn. zm./

    10. Dofinansowania zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów

    Wymagane dokumenty
    . Wniosek o dofinansowanie /druk do pobrania/ z załącznikami:
    - aktualny dokument stwierdzający niepełnosprawność
    - faktura za zakupiony przedmiot ortopedyczny lub środek pomocniczy określająca kwotę opłaconą w ramach ubezpieczenia zdrowotnego oraz kwotę udziału własnego
    - kopia zrealizowanego zlecenia na zaopatrzenie w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze potwierdzona za zgodność przez świadczeniodawcę realizującego zlecenie

    Gdzie odebrać formularze:
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób
    Niepełnosprawnych ul. Dworna 23b

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.

    Tryb odwoławczy:
    Nie przysługuje.

    Inne wskazówki, uwagi:
    - O dofinansowanie ze środków Funduszu mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, jeżeli przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza odpowiednio kwoty:
    a/ 50% przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 2 pkt. 4 ustawy, na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym ,
    b/ 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej
    - Przeciętne wynagrodzenie - oznacza przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa GUS na podstawie art. 20 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118 i z 1999 r. Nr 38, poz. 360)
    - Wysokość dofinansowania wynosi:
    a/ do 100% udziału własnego osoby niepełnosprawnej w limicie ceny ustalonym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli taki udział jest wymagany,
    b/ do 150% sumy kwoty limitu, o którym mowa w lit. a), wyznaczonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia oraz wymaganego udziału własnego osoby niepełnosprawnej w zakupie tych przedmiotów i środków, jeżeli cena zakupu jest wyższa niż ustalony limit.

    W przypadku gdy właściwa jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego poweźmie wątpliwość odnośnie podanych we wniosku o dofinansowanie danych, w szczególności co do wysokości dochodów i liczby osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, mających wpływ na przyznanie dofinansowania, wzywa wnioskodawcę do złożenia w wyznaczonym terminie, nie dłuższym niż 14 dni licząc od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnień w sprawie lub dostarczenia niezbędnych dokumentów.
    - Wnioski przyjmowane w każdym czasie, realizacja w zależności od posiadanych środków PFRON.

    Podstawa prawna:
    - Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 roku /Dz. U. z 2011 Nr 127 poz. 721 z póź.zm./
    - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z dnia 25 czerwca 2002 roku z póź. zm. /Dz. U. z 2013 r., poz. 1190 z pozn zm/
    - Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 grudnia 2013 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie /Dz. U. 2013 poz. 1565/

    11. Dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych usług tłumacza języka migowego lub tłumacza – przewodnika

    Wymagane dokumenty

     Wniosek o dofinansowanie /druk do pobrania/ z załącznikami:

    - Kserokopia dowodu osobistego (oryginał do wglądu)

    - Kopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub grupie inwalidzkiej Wnioskodawcy (oryginał do wglądu)

    - Aktualne zaświadczenie lekarskie potwierdzające chorobę słuchu wystawione przez lekarza specjalistę

    - Oferta cenowa usług tłumacza języka migowego lub tłumacza – przewodnika

    - Zaświadczenie ze szkoły o kontynuacji nauki – o ile dotyczy

    - Kopia dokumentu potwierdzającego pełnomocnictwo – o ile dotyczy

    Miejsce złożenia dokumentu i odbioru

    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej –Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób   Niepełnosprawnych ul. Dworna 23b    

    Opłaty:

    Nie podlega.

    Termin odpowiedzi

    W ciągu miesiąca od dnia złożenia kompletnego wniosku.

    Tryb odwoławczy:

    Nie przysługuje.

    Inne wskazówki, uwagi:

      - O dofinansowanie ze środków Funduszu dofinansowania do usług tłumacza języka migowego lub tłumacza - przewodnika  mogą ubiegać się osoby niepełnosprawne, jeżeli:

    -  jest to uzależnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności

    - przeciętny   miesięczny    dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, obliczony za    kwartał   poprzedzający miesiąc złożenia wniosku, nie przekracza odpowiednio kwoty:

     a/ 50% przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa  w art. 2 pkt. 4 ustawy,  na osobę we  wspólnym gospodarstwie domowym ,

       b/ 65% przeciętnego wynagrodzenia w przypadku osoby samotnej

      - Przeciętne wynagrodzenie  - oznacza przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce

      narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu

      przez Prezesa GUS na podstawie art. 20 pkt 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o

      emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118 i z  

     1999 r. Nr 38, poz. 360)

     - Wysokość dofinansowania usług tłumacza języka migowego lub tłumacza – przewodnika nie może być wyższa niż 2% przeciętnego wynagrodzenia za godzinę jej świadczenia

     - Dofinansowanie nie może obejmować kosztów realizacji zadania poniesionych przed przyznaniem środków finansowych i zawarciem umowy o dofinansowanie ze środków PFRON

     - Dofinansowanie ze środków PFRON nie przysługuje, jeżeli podmiot ubiegający się o dofinansowanie ma zaległości wobec PFRON lub podmiot ten był, w ciągu trzech lat przed złożeniem wniosku, stroną umowy o dofinansowanie ze środków PFRON, rozwiązanej z przyczyn leżących po stronie tego podmiotu

     - Wnioski przyjmowane w każdym czasie, realizacja w zależności od posiadanych  środków  PFRON

    Podstawa prawna załatwianej sprawy

    - Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997 roku /Dz. U. z 2011. Nr 127, poz.721 z późn. zm./

     - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON  z dnia 25 czerwca 2002 r. /Dz. U. z 2013 poz.1190 z późn. zm./

     
    12. Przyznanie osobie niepełnosprawnej środków na podjecie działalności gospodarczej, rolniczej albo wniesienia wkładu do spółdzielni socjalnej

    Wymagane dokumenty
    1. Wniosek /druk do pobrania/
    Załączniki wymagalne wniosku :
    - kserokopia orzeczenia o niezdolności do pracy lub o stopniu,
    niepełnosprawności, wydanego przez odpowiedni – uprawniony organ;
    - pisemna informacja spółdzielni socjalnej o przyjęciu do spółdzielni socjalnej
    jako członka

    Inne załączniki:
    - zaświadczenie lekarza medycyny pracy stwierdzający możliwość
    prowadzenia samodzielnie deklarowanej działalności gospodarczej albo
    rolniczej albo wniesienia wkładu do spółdzielni socjalnej ;
    - kopia dokumentu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe wnioskodawcy;
    - charakterystyka ekonomiczno – finansowa przedsięwzięcia w skali miesiąca i roku
    - oświadczenie wnioskodawcy o upłynięciu co najmniej 12 miesięcy od
    zaprzestania prowadzenia tej działalności lub ustania członkostwa do
    spółdzielni socjalnej

    Gdzie odebrać formularze:
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
    Biuro zatrudnienia I Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Łomży ul. Dworna 23b

    Opłaty:
    Nie podlega

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W terminie 30 dnia od dnia złożenia wniosku z kompletem dokumentów.

    Tryb odwoławczy:
    Nie przysługuje.

    Inne wskazówki, uwagi:
    Pożyczka może być udzielona do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia, jeżeli nie otrzymała środków publicznych na ten cel.
    /przeciętne wynagrodzenie – oznacza to przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale od pierwszego dnia następnego miesiąca po ogłoszeniu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w formie komunikatu w dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, na podstawie art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych ( Dz. U. Z 2004 r. Nr 39, poz. 353 z późn. zm.)
    - czas trwania umowy 24 miesiące;
    - Wnioskodawca nie może dokonać wpisu do ewidencji działalności
    gospodarczej przed złożeniem wniosku o pożyczkę i przed podpisaniem umowy.
    - Formą zabezpieczenia pożyczki jest poręczenie, przy której wymagana jest zgoda małżonków poręczycieli.
    - Do podpisania umowy wymagana jest zgoda współmałżonka

    Podstawa prawna:
    - art. 12a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz. U. z 2011 Nr 127 poz. 721 z póź.zm./;
    - rozporządzenie MPiPS z dnia 17 października 2007 r. . w sprawie przyznania osobie niepełnosprawnej srodków na podjęcie działalności gospodarczej, rolniczej albo na wniesienie wkładu do spółdzielni socjalnej./ Dz .U. z 2015 poz 102 z pozn zm./

    13. Zwrot dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych

     
    Wymagane dokumenty
    Wniosek pracodawcy o zwrot ze środków Funduszu kosztów:
    - adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych
    w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób, stosownie do potrzeb
    wynikających z ich niepełnosprawności,
    - adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie
    w zakładzie pracy,
    - zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii
    wspomagających lub przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności,
    - zatrudnienia pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy w zakresie czynności
    ułatwiających komunikowanie się z otoczeniem, a także czynności niemożliwych lub trudnych do samodzielnego
    wykonania przez pracownika niepełnosprawnego na stanowisku pracy,
    - szkolenia pracowników pomagających pracownikowi niepełnosprawnemu w pracy
    - wniosek do pobrania.

    Dokumenty dołączane do wniosku:

    1. Aktualne zaświadczenia lub inne dokumenty potwierdzające dane, o których mowa w poz. 4–6 i 20 w bloku B1 części I
    wniosku;(Pełna nazwa pracodawcy, NIP, REGON, Pracodawca; jest płatnikiem VAT/nie jest płatnikiem VAT -
    z pełnym, siedmiocyfrowym oznaczeniem gminy, na obszarze której pracodawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania –
    zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm.). Identyfikatory terytorialne gmin dostępne są na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.)

    2. Informację o wysokości otrzymanej pomocy publicznej pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub
    rybołówstwie albo oświadczenie o nieotrzymaniu pomocy – w zakresie wynikającym z art. 37 ust. 5 ustawy z dnia
    30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404,
    z późn. zm.4)) – w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych;

    3. Kopię dokumentu poświadczającego tytuł prawny do nieruchomości, budynku, lokalu lub pomieszczenia w przypadku
    zwrotu kosztów adaptacji pomieszczeń zakładu pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych
    w związku z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób, stosownie do potrzeb
    wynikających z ich niepełnosprawności


    Gdzie odebrać formularze:
    Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób
    Niepełnosprawnych w Łomży ul. Dworna 23b

    Opłaty:
    Nie podlega.

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W terminie 30 dnia od dnia otrzymania wniosku z kompletem dokumentów.

    Tryb odwoławczy:
    Nie przysługuje.

    Inne wskazówki, uwagi:
    Zwrot kosztów nie może przekraczać dwudziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia za każde przystosowane stanowisko pracy osoby niepełnosprawnej.
    Kwota zwrotu kosztów poniesionych w związku z rozpoznaniem potrzeb osób niepełnosprawnych nie może przekroczyć 15% kosztów związanych z przystosowaniem tworzonych lub istniejących stanowisk pracy do potrzeb osób niepełnosprawnych.
    Umowa zawierana jest na 36 miesięcy.
    Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej będzie krótszy niż 36 m-cy pracodawca jest obowiązany zwrócić Funduszowi za pośrednictwem Prezydenta, środki w wysokości równej 1/36 ogólnej kwoty za każdy miesiąc brakujący do upływu okresu, jednak w wysokości nie mniejszej niż 1/6 tej kwoty.

    Podstawa prawna:
    - art 26 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 Nr 127 poz. 721 z póź.zm.)
    - rozporządzenie MPiPS z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. 2014 poz. 1987)

     

    14. Zwrot kosztów wyposażenia stanowisk pracy osób niepełnosprawnych

    Wymagane dokumenty
    Wniosek - do pobrania

    Do wniosku dołączają:
    1. Kopię dokumentu poświadczającego formę prawną prowadzenia działalności:
    - zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej dla osób fizycznych i jednostek nie posiadajacych osobowosci prawnej,
    - wyciąg z rejestru przedsiebiorców KRS i aktu notarialnego - w przypadku osób prawnych,
    - umowy spółki cywilnej potwierdzonej w urzędzie skarbowym, w szczególnych przypadkach koncesję lub pozwolenie na prowadzenie działalności,
    2. Kopię dokumentu określającego tytuł prawny do nieruchomości / budynku / lokalu, w którym mają zostać utworzone / przystosowane/ stanowiska pracy lub które ma podlegać adaptacji,
    3. Zaświadczenie o zarejestrowaniu w Wojewódzim urzędzie Statystycznym i nadaniu numeru statystycznego REGON,
    4. Kopie decyzji stwierdzajacej nadanie numeru identyfikacji podatkowej NIP,
    5. Odpowiednio: bilans rachunków zysków i strat za ostatnie 2 lata wraz z dowodem przyjęcia przez urząd skarbowy lub poświadczone przez audytora albo z dowodem nadania do urzędu skarbowego;/ w przypadku pracodawcy działajacego przez okres krótszy niż dwa lata należy przedstawić dokumenty za okres co najmniej 12 miesięcy/,
    6. Aktualne zaświadczenie z banku o posiadanych środkach finansowych, obrotach na rachunku za ostatni rok, zdolności kredytowej, ewentualnym zadłużeniu i prawnej formie zabezpieczenia oraz lokatach terminowych.
    Inne załączniki:
    - pełnomocnictwo w przypadku, gdy wniosek podpisany jest przez osoby upełnomocnione do reprezentowania Projektodawcy,
    - zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu w składkach na ubezpieczenie społeczne za zatrudnionych pracowników,
    - dokumenty z urzedu skarbowego; decyzja o ewntualnym zwolnieniu z podatków, zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami,
    - oświadczenie - w przypadku gdy wnioskodawca jest płatnikiem VAT lecz w ramach wnioskowanych do refundacji kosztów nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek naliczony,
    - wszelich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymali w ciągu ostatnich trzech lat poprzedzajacych dzień złożenia wniosku

    Gdzie odebrać formularze:
    Biuro Zatrudnienia i Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych MOPS, Łomża, ul. Dworna 23B

    Opłaty:
    Nie podlega

    Termin załatwienia sprawy (udzielenia odpowiedzi):
    W terminie 30 dni od daty otrzymania wniosku z kompletem dokumentów

    Tryb odwoławczy:
    Nie przysługuje

    Inne wskazówki, uwagi:
    Zwrot kosztów nie może przekraczać piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia za każde stanowisko pracy osoby niepełnosprawnej.
    Umowa zawierana jest na 36 miesięcy.
    Jeżeli okres zatrudnienia osoby niepełnosprawnej będzie krótszy niż 36 m-cy pracodawca jest obowiązany zwrócić Funduszowi za pośrednictwem Prezydenta, środki w wysokości równej 1/36 ogólnej kwoty za każdy miesiąc brakujący do upływu okresu, jednak w wysokości nie mniejszej niż 1/6 tej kwoty.

    Podstawa prawna:
    - art. 26e Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych /Dz. U. z 2011 Nr 127 poz. 721 z póź.zm./
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ z dnia 17 października 2007 r. w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej, zatrudnienia pracownika pomagającego pracownikowi niepełnosprawnemu / Dz. U. 2015 poz 93 z pozn zm./

     

    Realizacja programów celowych:


    Załączniki:

    1

     
    ⇑ do góry strony ⇑
    Opublikował: Wiesław Wieczorek
    Publikacja dnia: 18.01.2017
    Podpisał: Wiesław Wieczorek
    Dokument z dnia: 18.01.2017
    Dokument oglądany razy: 1067
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łomży